methodiek
De jonge kunstenaars van das Kunst zijn gevormd door de methodiek van 'begeleide vrijheid'. Ze creëren een klimaat waarin de deelnemers op een natuurlijke manier kunnen leren. Omdat de combinatie van begeleiding en vrijheid cruciaal is voor het leerproces, leggen we in de opleiding voor jonge kunstenaars de nadruk op het creëren van leeromgevingen voor verschillende leeftijdsgroepen én op de flexibele begeleiding van elke deelnemer. Het is leren onder begeleiding, op vrijwillige basis, buiten de schooltijd en met groot leerplezier. De deelnemer bepaalt zelf het parcours. En de jonge kunstenaars staan klaar om hen hierbij te ondersteunen en uit te dagen. Er is geen rechtlijnig pad uitgestippeld.
das Kunst haalt veel inspiratie uit jazz, waar ook steevast gecreëerd en geïmproviseerd wordt vanuit een voorbereide compositie of structuur. Net als doorwinterde jazzmuzikanten zijn de jonge kunstenaars ambachtslui. Ze hebben geleerd om samen te werken, zowel in de voorbereiding als bij de uitvoering. Ze beheersen de technieken die ze moeten aanleren en hebben een grondige materiaalkennis. Hierdoor zijn ze in staat om tijdens de begeleiding los te komen van de partituren, met verbeeldingskracht en een groot aanpassingsvermogen. En slagen ze erin om, samen met de deelnemers, steevast tot een boeiend resultaat te komen.
Naast een sterk team van medewerkers, heeft das Kunst structuren, werkvormen en leeromgevingen opgebouwd die een leerproces systematisch tot stand doen komen. Deze manier van werken is volledig gericht op het leren van de toekomst. Het zorgt ervoor dat tieners, jongeren en de jonge kunstenaars onbewust blijvend kunnen groeien en bijleren, weg van alle aandacht.